Sitemap Poland English Slovak

Bieszczady Wschodnie...
Published: 19.02.2020

Trasy na Pikuj:

… możemy wejść z kilku stron:
- najdłuższa, a zarazem najciekawsza trasa, biegnie z Sianek granią w kierunku południowym przez Starostynę (1229 m) i Wielki Wierch (1309 m) (do pokonania w 2 dni),
- ze wsi Husnyj (koło Użoka) przez Starostynę (1229 m) i Wielki Wierch (1309 m),
- dla posiadaczy samochodów osobowych /
tylko terenowe/
ciekawe jest wejście na Pikuj od drogi Husne - Żdeniewo. Auto można zostawić w którejś z wiosek - Zbyny, Perechrestne i z tej wioski wychodzimy przez przełęcz Ruski Put na Pikuj. Z Pikuja schodzimy do wioski Szerbowiec i dalej do szosy Żdeniewo - Husne i z powrotem do samochodu,
- ze wsi Husne Wyżne (Верхнє Гусне) położonej bezpośrednio na północ od szczytu Pikuja,
- proponowane przez nas wejście ze wsi Biłasowica (Біласовиця), znajdującej się w dolinie po wschodniej stronie szczytu.
   Jeżeli pod Pikuj zdążamy od strony
kolei Zakarpackiej
(z Sianek lub Wołosanki) możemy, jak wspomnieliśmy, przejść całą grań Pikuja lub dojechać do wsi Biłasowica. Jeżeli nie boimy się szutrowych dróg (odpowiednie auto) warto pojechać wzdłuż grani Pikuja ze wsi Użok kierując się drogą na południe do wsi Husnyj i dalej na przełęcz położoną na wysokości 895 m. Ze wsi lub przełęczy możemy wejść na grań Pikuja, a konkretnie na Kińczyk (1115 m) lub Starostynę (1229 m). Z przełęczy rozciąga się wspaniały widok na prawie całą grań Pikuja - od Drohobyckiego Kamienia (1186 m), przez Starostynę (1229 m), Żurawkę (1226 m), aż po ledwie widoczne zbocza Pikuja.

Zjeżdżamy do wsi Roztoka i dojeżdżamy do głównej drogi M06 (E50), którą kierujemy się 10 km na północ do wsi
Biłasowica
- (Біласовиця). Drogowskazy znajdujące się przy zjeździe do wsi informują, że na szczyt Pikuja możemy dotrzeć czerwonym (9 km) lub żółtym (6 km) szlakiem, co ciekawe w obu przypadkach podany jest ten sam czas przejścia - 3,5h. Jest to pierwszy sygnał co do wiarygodności oznaczeń szlaków w regionie.
   Jadąc samochodem możemy dojechać prawie do końca doliny, pod charakterystyczny różowy sklep, gdzie spokojnie możemy zostawić samochód. Wcześniej, mniej więcej w połowie wsi, czerwony szlak skręca w prawo i wspina się na grań i dalej przez Wielki Menczył (1036 m) biegnie na szczyt Pikuja.

Przy sklepie, oprócz żółtych znaków pojawiają się jeszcze zielone. Zgodnie z informacją otrzymaną od miejscowych poszliśmy prosto drogą w górę potoku. Po ok
oło 1 km, skręciliśmy w lewo, przechodząc wąską kładkę przez strumyk. 100 m wyżej pokonujemy kolejny potok, tym razem w bród. Idziemy skrajem łąk stosunkowo stromą drogą. Dalsza część podejścia biegnie już cały czas przez las, kolejnymi ścieżkami, na których pojawiają się zielone znaki. Biegną one spod sklepu prawdopodobnie mniej stromą drogą zataczając lekki łuk. Widoczne są ślady użytkowania tej trasy przez auta terenowe. Po 1:30h marszu od sklepu wchodzimy na ukwieconą polankę, na której stoi drewniana bacówka - jest to bardzo dobre miejsce na odpoczynek. Na polanie i wyżej w lesie możemy podziwiać wiele ciekawych okazów roślin, między innymi
: storczyk plamisty, ostrożeń łąkowy, lilie złotogłów, jastrzębiec pomarańczowy.

Wieś Biłasowica przypomina nasze realia sprzed 30 lat, aczkolwiek są tu już komfortowe agroturystyki (pensjonat), jak
Sadyba Pikuj
“. Uderza jednak ogromny kontrast - z jednej strony piękne, dobrze wyposażone pokoje, basen w ogrodzie, z okien piękny widok na Pikuj, natomiast z drugiej strony pensjonatu, tuż za płotem obora z całym swoim “dobrodziejstwem”. Generalnie Biłasowica jest dobrym punktem noclegowym, we wsi jest cerkiew, są 2 sklepy dobrze zaopatrzone w produkty spożywcze. W pensjonacie można zamówić śniadania i obiady.